|
Marcos Aguinis Evita – Přichází, aby prozradila tajemství svého života Překlad: Jana Suchánková (ze španělského originálu La Furia de Evita) Vydání: Metafora, 2014 (ISBN 978-80-7359-419-0) Popis už brzy. |
|
Jiří Chalupa Dějiny Argentiny, Uruguaye a Chile – Dějiny států 1. vydání: Lidové noviny, 1999 a dotisk 2002 (ISBN 80-7106-323-1) 2. vydání: Lidové noviny, 2012 (ISBN 978-80-7422-193-4) Text z tradiční edice Dějiny států, jehož autorem je docent Jiří Chalupa, hispanista působící na mnoha univerzitách, zdařile balancuje na pomezí náročné vědecké práce a kvalitní populárně naučné literatury. Rozsáhlá, ale čtivá kniha je jedinou publikací na českém trhu, která Argentinu přibližuje v celé šíři tématu. Zájemcům o Perónovi tak umožňuje poznat, jak byl jejich politický život ovlivněn dlouhodobým vývojem celého národa, a naopak také to, kam a proč země kráčela po jejich éře. |
|
Tomás Eloy Martínez Evita – Tvůj Olymp je výš než svět všech smrtelných Překlad: Anežka Charvátová (ze španělského originálu Santa Evita) Vydání: Alpress a Knižní klub, 1997 (ISBN 80-7218-001-0 a 80-7176-518-X) Přestože české vydání této knihy má na obálce logo a plakát patřící k filmové verzi Evity, text nemá nic společného nejen s tímto filmem, ale ani s původním muzikálem. Skoro by se chtělo napsat, že ani s Evitou samotnou. Více než cokoliv jiného se jedná o příběh Evina nabalzamovaného těla, a to ještě spíše ve stylu připomínajícím magický realismus, s přiznaným románovým ohýbáním minulosti, nikoliv faktografii. Jde o pozoruhodné dílo, ale nehodí se pro čtenáře, který potřebuje úplnější a střízlivější seznámení s životem Evity. Jedna či dvě drobné zmínky o muzikálu jsou výhradně negativní. |
|
Michael Prostějovský Muzikál expres – Malý průvodce velkým muzikálem Vydání: Větrné mlýny, 2008 (ISBN 978-80-86907-49-9) Autor jednoho ze dvou českých překladů kompletního libreta Evity, Michael Prostějovský, se hudebnímu divadlu věnuje dlouhodobě. Kniha pojmenovaná podle pravidelného rozhlasového pořadu, na kterém se léta podílí, představuje téměř čtyři desítky nejslavnějších světových muzikálových titulů. Jedná se tedy o zajímavou a ojedinělou publikaci pro získání základního přehledu o zásadních dílech tohoto žánru. Bohužel, na úrovni hlubšího zájmu o konkrétní titul se setkáváme s nepřesnostmi. V případě devíti stran o Evitě se například v popisu děje dočteme, že hlavní postava „v posledních hodinách života klade před celým národem otevřenou otázku, zda by nebyla bývala šťastnější jako neznámý, obyčejný člověk“. Eva přitom takto uvažuje na smrtelném lůžku, v nejintimnější chvíli, v žádném případě „před celým národem“. Chápu, že bylo třeba děj zestručnit, ale zde k tomu došlo nešťastným způsobem, kterého se autor knihy, ba co víc, překladatel popisovaného díla, nemusel dopustit. Podobně zamrzí lehce bulvární pojetí historie uvádění, kde se lze dozvědět, k londýnskému revivalu, že „pochopitelně i nyní usilovala o titulní roli Madonna, kterou favorizoval Lloyd Webber“. Domnívám se, že do publikace s encyklopedickými ambicemi nepatří informace typu „jedna paní povídala“, a to zejména, pokud tak nejsou označené. Madonna na konci roku 2005, půlrok před obnovenou londýnskou premiérou Evity, poskytla velký rozhovor britskému časopisu „Attitude“. Redaktor se jí zeptal, zda bude hrát Evitu na divadle. („Are you going to do Evita onstage?“) Madonna odpověděla: „Ne. Cože? Ani jsem neslyšela, že ji připravují. Ne. To už jsem udělala.“ („No. What? I hadn't even heard they're doing it. No. Been there, done that.“) Samozřejmě můžete namítnout, že mohla po odmítnutí kvůli věku mlžit, ale to už jsme skutečně na úrovni bulváru, ke kterému by se Prostějovského kniha jistě zařadit nechtěla. Slova dotyčné osoby by měla sloužit jako primární informační zdroj. Nehledě na fakt, že Madonna se heslem „to už jsem udělala“ („been there, done that“), ve smyslu „to už mám splněno“, řídí celý život. Je proslulá stálou „re-invencí“ a nevracením se ke starším projektům. Navíc by vzhledem k ostatním závazkům těžko mohla přistoupit na delší divadelní angažmá. Poslední činoherní roli přijala v roce 2002 na necelé dva měsíce. Ale vraťme se k publikaci „Muzikál expres“. Co se týče písní, najdeme u každého muzikálu pouze velmi krátký soupis „nejvýraznějších skladeb“, a v tom u Evity nechybí „Don't Cry for Me“. Samozřejmě se jedná o nejznámější singl z Evity, vždy a všude uváděný pod úplným názvem „Don't Cry For Me Argentina“, zde nepochopitelně zkráceným. Zdaleka největší prostor je u všech muzikálů věnován historii vzniku a uvádění daného kusu, sice leckdy zajímavé, ale většinou nepřinášející nic, co by posluchači a divákovi zásadně usnadnilo „přístup“ k muzikálu samotnému. Sečteno a podtrženo, tato kniha s doporučenou cenou 599 Kč, vydaná bez pevné vazby, si pravděpodobně našla své čtenáře a uživatele, ale bohužel se nejedná o dílo, které by žánr zmapovalo takříkajíc definitivním způsobem, bez zavádějících zkratek, omylů a přešlapů. |
|
Sigrid-Maria Grössingová Ženy ve dvojím světle Překlad: Jitka a Rudolf Tomanovi (z německého originálu Frauen im Zwielicht) Vydání: Brána, 2000 a dotisk 2002 (ISBN 80-7243-068-8) Německá spisovatelka, žijící v Rakousku, vystudovaná historička, se proslavila zejména knihami o členech habsburské dynastie. I když se její díla dají považovat spíše za lehčí čtení s romantickým nádechem, cílí nejen na ženské publikum. V tomto konkrétním textu najdeme literární portréty šesti významných žen historie, a to od Theodory, manželky byzantského císaře Justiniána I., až po Dianu, princeznu z Walesu. Zahrnuta je samozřejmě také Eva Perónová. |
|
Juan Braun Evita – Jak byla zavražděna nejmocnější dáma světa Překlad: Alena Kučerová, Gita Dudová, Jana Přibylová (ze španělského originálu El Asesinato de Evita de Perón) Vydání: Tribun EU, 2012 (ISBN 978-80-263-0263-6) Autor knihy, označovaný za „čecho-argentinského šamana“, dále bulvární podtitul, upomínající na konspirační teorie, a konečně vydavatel, nikoliv renomované nakladatelství, ale firma, která tiskne menší náklady čehokoliv objednané kýmkoliv, to všechno jsou indicie, že se pravděpodobně nejedná o titul, který by si zasluhoval větší pozornost, pokud vás zajímá seriózní literatura o Evitě. |